Cyklotrasy
Stovky kilometrů značených cyklotras a dalších lesních silniček bez provozu jsou pravým eldorádem pro cykloturisty.
Železnorudsko na kole je vhodné jak pro méně zdatné cyklisty a rodiny s dětmi (např. trasa okolo Řezné), tak i pro cyklisty – vrchaře. Ti mohou otestovat kondici výjezdem na Pancíř, Poledník, Falkenstein či dokonce na nejvyšší horu Šumavy a Bavorského lesa – Velký Javor. A kdo to lehce zvládne, může změřit své síly s ostatními na pravidelném Šumavském maratonu.
Komu se nechce šlapat do kopce, může využít systém navazujících autobusových a vlakových spojů či lanovky na Pancíř nebo Špičák, které vozí kola. Výletní cíle najdete jak v Čechách, tak i v sousedním Bavorsku.
Veškerý obsah je čerpán ze stránek: www.zelezna-ruda.cz
Hřebenovka Pancíř - Můstek – Prenet
Celkem 16 km. Krásný výlet vhodný i pro rodiny s dětmi.
Začněte na Špičáku pod sedačkovou lanovkou. Ta vás vyveze až na vrchol Pancíře, kde se můžete posilnit před další túrou nebo podle počasí využít vyhlídkovou věž.
Z Pancíře Vás povede červené značení k Tomandlovu Křížku a již hřebenovkou k vrcholu Můstku. Ten svou nadmořskou výškou 1234 m tvoří nejvyšší vrchol Pancířského hřbetu. Dříve tudy také vedla jedna z nejstarších Českých obchodních cest do Bavorska a také zde ještě do nedávna stávala turistická chata, dnes bohužel vyhořelá.
Z můstku se nechte vést stále po červené k jen pár kilometrů vzdálenému Prenetu, kde se vám naskýtá možnost posedět v horském penzionu Prenet a odpočinout si tak před 4 km dlouhou cestou po zelené značce. Ta vás dovede trošku prudším sestupem k vlakovému nádraží v Zelené Lhotě.
NS – Sklářská Stezka, Železná ruda
Naučná stezka, délka: 36 km. Cesta po pozůstatcích sklářských provozů a postupně mizejících stopách sklářství na Železnorudsku.
Převýšení: 850 m.
Náročnost: celá trasa středně těžká, jednotlivé úseky lehké až středně těžké.
Jak trasu absolvovat: celou na kole/pěšky, jednotlivé úseky na kole, pěšky, úsek č. 1 je vhodný také pro rodiny s malými dětmi (i s kočárky) a vozíčkáře.
Stezku je možno absolvovat i po úsecích:
1. Železná Ruda – Alžbětín celnice: 7 zastavení, na stejné trase je rovněž celý Debrnický okruh naučné stezky Utajená obrana železné opony, délka: 6 km.
2. Alžbětín – Svarožná – Špičák: 5 zastavení, délka: 13 km (je možno se vrátit za zastavením 11 podél Svarožné i zpět do Alžbětína, cca 6 km).
3. Špičák – Gerlova Huť: 2 zastavení, délka: 10,5 km.
4. Gerlova Huť – Železná Ruda: 3 zastavení, délka: 6,5 km.
Značení stezky: po celé délce je stezka vyznačena sklářem ve žlutém čtverci, kromě 3 úseků (cca 9 km) využívá i značené turistické trasy. Proznačeny jsou zejména křížovatky, na cestách a silničkách jsou značky po delších vzdálenostech. Pozor na křižovatky ve sjezdech.
Z výchozího místa v centru Železné Rudy klesá stezka Sklářskou ulicí po žluté a zelené turistické značce k Řezné (S2). Za tratí odbočí doleva, po zelené stoupá podél hřbitova (S3) směr na Debrník (S4) a odtud do Ferdinandova Údolí (S5) a zpět na Debrník. Pokračuje vlevo po červené směr Alžbětín, po 200 m S6 a odtud dále pod viadukt, přejde Řeznou a odbočí po žluté na cyklostezku.
V polovině cyklostezky přejde silnici, žlutá značka vede k nádraží, ale stezka pokračuje po cyklostezce po vlastním značení až na bývalou celnici v Alžbětíně (S7). Sklářská stezka přejde přes celnici a pokračuje proti toku Svarožné (S8), kde jen aleje vzrostlých stromů připomínají dřívější osídlení. V údolí Svarožné jsou zastavení S8–S11.
Před S10 a S11 je cesta hůře schůdná (v délce cca 500 m), cyklistům v tomto úsek doporučujeme kolo vést.
Za S11 přejde lávku přes Svarožnou, odtud jde vpravo po silnici před bývalou rotu a odbočí doleva nahoru na bývalý Rendlův dvůr a odtud jde stále po lesních silničkách až na červenou značku, kde odbočí vlevo k Čertovu jezeru. Míjí pomníček A. Kašpara, u bývalé Lávkové cesty odbočí prudce dolů mezi stromy k jezeru (!!! zde vést kolo). U Čertova jezera opustí opět značení a vede po silničce dolů na Špičák (S12) okolo statku a penzionu Čertův mlýn k hlavní k silnici.
Odtud stále po vlastním značení prudce stoupá do svahu (zpět výhledy) a postupně přes romantickou louku s chaloupkou a výhledem na Javor vystoupá k Belvederské cestě. Na ní doleva po modré na rozcestí Hofmanky, odtud doprava po zelené přes Zadní hájovnu a Nový Brunst (S13) s jedním stavením, ještě nedávno zde bývala sklářská obec asi s 20 staveními (foto na zadní straně). Na Gerlově Huti přejde hlavní silnici, na novém parkovišti je S14. Z parkoviště opět po zelené směr Železná Ruda.
Dojde k S15, asi 200 m za ním odbočí vpravo (až k S16 vést kolo) a klesá po staré cestě již opět pouze po vlastním značení k čerpací stanici na Pamferově Huti (S16). !!! Stezka křižuje v Alžbětíně, na Špičáku a na Gerlově Huti frekventované silnice. Od čerpací stanice na Pamferově Huti k odbočce na Engadin je nutno jít cca 500 m po hlavní silnici.
Úsek po silnici není značený a je možno ho s vypuštěním za stavení 16 obejít od zastavení 15 po zelené turistické značce do Železné Rudy nebo po zelené k hotelu Grádl a odtud k silnici na Klatovy. Silnici přejdete šikmo a půjdete již opět po značení na Engadin a přes sjezdovky do Železné Rudy.
Špičák – Černé jezero - Bílá Strž - Hamry - Špičák
Délka: 21 km, středně náročná trasa
Špičák sedlo – Černé jezero 4 – vodopád Bílá Strž – Stateček – Hamry – horská chata Hamry – Špičák sedlo. Pozn. od horské chaty Hamry možno 1km na nádraží Hojsova Stráž a návrat na Špičák vlakem.
Ze Špičáku na Pancíř a po hřebenech a údolím Úhlavy zpět
Délka: 33 km, středně náročná trasa
Cestu zahájíme na Špičáku – pokud máme rádi výzvy, vystoupáme na Špičácké sedlo a dále po asfaltce až na vrchol Pancíře. Jde o 7 km poměrně prudkého stoupání. Pokud se nechceme vysilovat hned na začátku cesty, necháme se i s kolem vyvézt na vrchol Pancíře lanovkou.
Z Pancíře pokračujeme poměrně pohodlnou cestou po hřebenech přes Můstek na Prenet. Ze šumavských hřebenů nyní budeme klesat do údolí řeky Úhlavy – přes Zelenou Lhotu (pozor na křižovatce se silnicí I. třídy) až do téměř zaniklé obce Hamry. Zatímco v první části cesty jsme se kochali pohledem ze hřebenů do údolí, nyní se obdivujeme pohled opačný – z údolí na hřebeny.
V Hamrech doporučujeme vystoupat je kostelu Panny Marie Bolestné a k pozůstatku hřbitova s památníkem Společná cesta. Za pozornost v Hamrech stojí i zbytky rozbořené papírny (nevstupujte na tento pozemek, nebezpečí úrazu). Poté co mineme poslední hamerské domky, stoupáme až téměř ke Špičáckému sedlu. Napojíme se na silnice Klatovy – Železná Ruda, vystoupáme na Špičácké sedlo a sjedeme do Špičáku.
Pozn. od horské chaty Hamry možno vystoupat 1 km na nádraží Hamry – Hojsova Stráž a vrátit se na Špičák vlakem.
Ze Železné Rudy na Schwellhäusl (výletní hostinec)
Po zelené značce z Železné Rudy kolem hřbitova na Debrník, Ferdinandovo údolím na turistický hraniční přechod (celkem 2,7 km). Zde přejít můstek a překročit hranici a pokračovat další 2 km až na rozcestí. Odtud necelé 2 km velmi hezké procházky podél plavebního kanálu.
Železná Ruda – Laka - Hůrka - Železná Ruda
Celkem 30 km, středně náročná trasa
Železná Ruda – Debrník – vodní kanál – bývalá Hůrka – jezero Laka – bývalá Hůrka – Ascherlack – Gerlova Huť – Nad Pošťákem – Železná Ruda
Železná Ruda – Špičák – Pancíř - Šmauzy - Gerlova Huť – Železná Ruda
Délka: 15 km, lehká obtížnost
Vyjeďte ze Železné Rudy směrem na Špičák. Tam se nechte vyvést sedačkovou lanovkou, která vezme i vaše kolo, na vrchol Pancíře. Odtud pokračujte po červené k Tomandlovu Křížku, kde odbočíte vpravo po žluté na zpevněnou stezku směrem na Šmauzy. Odtud sjeďte přes Starou Hájenku na Nový Brunst a Gerlovu Huť.
Pokračujte krátce směr Prášily a hned odbočte na cyklostezku – po takzvané dálnici klesáte směrem na Debrník a z něj pak do Železné Rudy.